Jevakims Pokerblogg

Filippinene del 2

Dag 7:

Tirsdag ble det endelig litt dykking. Siden det er flere år siden vi begge har dykket, så tok vi et refreshment kurs med instruktør. Gikk igjennom litt basic og så bar det ut på havet til en nydelig sandbanke med hauger av fisk faktisk. Rolig 15 meters dykk på det dypeste.

Resten av dagen var ganske lazy. Soling og litt lesing om dypvannsdykk før morgendagens dykk. Da skal vi til Monad Shoal, rolig oppmøte kl.04.45.

På kvelden tok vi mopedtaxi inn til sentrum, Bounty beach. Her er det flere "fine" restauranter og strandbarer. Vi endte opp på Magellan som ligger ved siden av Ocean Vida. Fin nok sjappe, veldig turistifisert bar. Grei mat. Litt stivere priser enn hva vi er blitt vant med, rundt 350-370 pph for hvert vårt måltid. Jeg spiste dagens catch of the day, grilla tunfisk med filippinsk syrlig saus, salat og ris. Yummie.

Det ble tidlig sengen på oss, nok en gang var vi i seng før 21.00. Men når man skal opp dagen etter 04.30 for å rekke morgendykket ;)

Dag 8 - Monad Shoal, den sunkne øyen.

Onsdag var det opp 04.30. Vi fikk en kjapp gjennomgang av Dish som var vår instruktør. Hun var kjempeflink. Vi kjørte ut ca 25-30 min til Monad Shoal, som er en øy på størrelse med Malapascua som er sunket i havet.

Man går ned langs line 16 meter til man når toppen av øya. Så går man videre ned til 25-30 meter hvor det går en sandbanke rundt hele øya. Nedenfor sandbakken går det en vegg rett ned, 300 meter til bunnen. Det er ganske magisk følelse å svømme over en kant og vite at man ser rett ned i dypet. Jeg får en ganske stor respekt for naturen og havet av slikt.

Langs sandbanken som går rundt øya er det flere cleaning stations for Tresher sharksen. Dvs sandbanker hvor det holder til en haug av småfisk som vasker haiene. Haiene holder egentlig til i dypet, men de kommer opp hver dag i 7-tida for å rense seg. Så det er faktisk veldig stor sannsynlighet for å se flere haier som svømmer forbi eller stopper opp for å bli renset hver eneste dag. Man holder seg rolig på stasjonene, ingen bruk av lys eller unødig plasking. Det er ikke farlige haier, men det er ikke noe poeng å skremme dem vekk. Vi så flere haier som svømte forbi. Men det er mørkt på 30 meter og dårlig sikt. Så man ser ofte bare en del av en hai i det han svømmer forbi her og der. Vi var derimot veldig heldige, rett før vi skulle gå opp kom en 4-5 meter nydelig Tresher svømmende rett over hodene våres. Helt magisk! Absolutt verdt å ta turen til Malapascua for ene og alene.

Så glad for å ha sett Tresher sharks! :)

Vel tilbake etter et fantastisk dykk, ble det frokost på oss i 8-draget. Så litt avslapping ved bassenget før et nytt lokalt dykk ved Lapus Lapus nord på øya 10.30.

Lapus Lapus betyr inn og ut på filippinsk. Fordi det er en sterk strøm som går gjennom 2 små øyer rett utenfor Malapascua. Bittesmå, mer som 2 skjær i sjøen. Vi svømte på utsiden og driftet med strømmen på rundt 18 meter til dykket var ferdig og ble så plukket opp av dykkerbåten. Ronel var vår guide for denne turen. Lapus Lapus er et avslappende rolig dykk langs korallrev, med en del mykoraller. Vi så en haug av store flotte løvehodefisk, svære klovnefisk, catfish, en liten murene, pufferfish, needlefish og bøtter av andre varianter.

Senere på kvelden testet vi Ristorante Angelina, en litt fancy italiensk sjappe av alle ting. Den er rated ganske høyt på tripadvisor og ligger på Tepanee beach. Helt ok mat. Jeg er ikke så fan av å spise italiensk når jeg kan spise billig asiatisk. Men de hadde mye god italienskinspirert sjømat. Vi delte en gnocchi, skalldyr risotto og en tallerken med grilla dagens fangst som var Barracuda. Vi slo oss litt løs og spiste vårt dyreste måltid på turen hittil. Maten kostet ca 1000 pph totalt, 170;

Etter dette ble det tidlig kvelden på oss.

Dag 9 - Gato Island

Torsdag hadde vi booket dagsutflukt med båt til Gato Island - Gato er spansk og betyr katt. Aner ikke helt hvorfor de kaller øya det. Det er som en stor stein midt i havet. Med litt trær og totalt ubeboelig. Men under vann er det alle mulige koraller og korallområdet er et fredet området. Det morsomme er at under øya kan man dykke ned til rundt 20 meter. Her er det masse små grotter og huler under øya, og her kommer hvit tippet revhai for å sove på dagtid.. I tillegg er det en tunnel man kan dykke igjennom.

På dykk 1 svømte vi ned til 20 meter og tittet inn i de små grepene og hulene. Plutselig ser vi en hvit tippet revhai som ligger og sover inni hulen. Helt fantastisk. Dessverre er Gato Island et utrolig populært utfluktssted for turister. Så det var proppfullt av dykkere der. Det var så mange at det var umulig å cruise rundt og bare nyte havet. Man kræsjet i finner og mennesker overalt. Og mtp at det er ganske trange passasjer under vann, så er ikke dette ultimatum for oss som ikke liker turistattraksjoner i saueflokker.

Så på dykk nr 2 for dagen spurte vi vår dykkerguide Balt om vi kunne droppe å svømme gjennom tunnelen med resten av gjengen. Vi ville heller bare cruise rundt under øya på et roligere området og se på undervannslivet. Flott service, han shippet de 2 andre jentene på var dykkergruppe over til en annen gruppe og tok oss med ned på et rolig dykk med bare oss 3. Nok en gang tok han oss med til en liten grotte hvor vi kunne se på en nydelig hvit tippet revhai som lå og sov. Jeg trodde alle haier måtte svømme hele tiden for å holde seg i live, men så feil kan man ta. Det var helt fantastisk å se på en så stor skapning ligge så rolig og fredelig. Jeg kunne blitt liggende der resten av de 40 minuttene vi hadde under vann og bare sett på han. Men vi måtte svømme videre. Under Gato islands var det hauger av sjøslanger, flere små søte murener, en ganske aggressiv løvehodefisk som drev og jaktet på en svart fisk. Det var litt gøy.

Så var det tilbake på båten og 1 times båttur tilbake til beachen vår.

Etter 5 dykk på 3 dager og hver eneste dag på Malapascua har vært en dag på havet enten vi har snorklet på Kallanggaman, lokale steder rundt øya eller dykket, så var det på tide med en skikkelig god middag og et par drinker.

Vi tok mopedtaxi inn til byen og spiste nok en gang på Magellan. Denne gangen benyttet vi oss av happy hour som tydeligvis varer fra 16-19.00. Buy 1 get 2. Vi drakk caipirinha som blir laget med rom, sukker og den lokale limen som smaker helt fantastisk. Drinkene var veldig gode og det er litt gøy når 1 drink koster 85 pph (12;) Jeg spiste dagens fangst som var en hvit fisk i en syrlig broth med tamarind, grønnsaker og ris. Turens beste måltid hittil! Maten kostet 310 - 340 pph pr pers.

Etter flere drinker tok vi turen hjem.

Dag 10: Good bye Malapascua

Etter nesten 1 uke på Malapascua. 6 netter, 5 dykk, restaurant regningen med mat og drikke konsumert på reservatet, kom regningen på ca 20k pph pr pers. Inkludert i dette hadde vi også tatt et oppfriskningskurs og jeg hadde tatt nytt kurs for Padi advanced dypvannsdykk  (18-30 meter). Jeg er skikkelig fornøyd med at vi tilfeldigvis endte opp på Tresher cove dive resort. Reservatet var utrolig pent, med privat ren og fin strand og fantastisk service. Reservatet ligger litt utenfor den sentrale delen av øya, men det var kun å ta mopedtaxi frem og tilbake når vi ville inn til byen. Tur/retur sentrum kostet oss 60 pph pr pers (10;) og det var vel verdt å bo litt unna den verste turistgjengen. Jeg kan absolutt anbefale alle som ønsker å ta turen til Malapascua å bo på Tresher cove!

Når jeg skriver denne bloggen er klokken 09.50. Vi har tatt ferje tilbake til fastlandet Maya port på Cebu og sitter nå på bussen til Cebu city. Maya port ligger helt nord på Cebu og for 200 pph pr pers tar bussen oss til Cebu city. Herfra er planen å ta en ferje til Bohol. Bohol er en øy som ligger 2 timers ferjetur utenfor Cebu city. Herfra tar vi taxi til Panglao, som er en liten øy på enden av Bohol. Her skal vi bo 1 natt på et dykkereservat ved Alona beach. Liker vi oss her tilbringer vi resten av turen vår der, til vi reiser hjem neste uke.

For dere som vil følge Knoll og Tott på videre eventyr er det bare å følge oss på snapchat:

Ylva: Jevakim
Elisabeth: Elsnikus

Om bare 4 uker er det Irish open og NM i poker i Dublin og nå begynner vi å glede oss skikkelig til en lang og gøy uke med poker og kos i Dublin! For dere som skal ned eller fortsatt vurderer hive dere med. Husk at det går mange mange flere turrer enn bare NM-øvelsene i løpet av uka! Poker.no har lagt ut oversikten over de 56 turneringene som går i løpet av den drøye uken:

Vi spilles! :)

Kommenter

• Tar ikke 2 timer med båt fra cebu city til bohol.1 time ikke mer hva der april i år og tok passasjer båt fra cebu til bohol

#1
    Jan Eddie Guldhav
    2023-12-26 01:49:54

Jevakims Pokerblogg

Jevakim

Jevakim har i mange år hatt en av landets beste pokerblogger hvor hun har tatt med leserne inn i sin hverdag som ofte inneholder poker, shuffleboard og matlaging. Ettersom hun er meget dyktig på alle tre feltene blir det en spennende blogg hvor man gleder seg til neste innlegg!